Visby Roma Hockey är en ishockeyklubb från Visby på Gotland i Sverige. Föreningen bildades 2001 Sedan säsongen 2008/2009 återfinns klubben i Sveriges tredje högsta serie. Föreningen jobbar mot en ny arena, hockeyallsvenskan och att göra Gotland till en ishockey ö.
Visby Roma Hockey är en ishockeyklubb från Visby på Gotland i Sverige. Föreningen bildades 2001 Sedan säsongen 2008/2009 återfinns klubben i Sveriges tredje högsta serie. Föreningen jobbar mot en ny arena, hockeyallsvenskan och att göra Gotland till en ishockey ö.
Visby Roma är en klubb med stora ambitioner om än i en liten ”kostym”. Varje dag vill vi bli lite bättre, vi ställer höga krav på oss själva och det tycker vi att medlemmar, publik och samarbetspartner också ska göra.
Visby Roma skall genom brett engagemang, sportsliga resultat och god ekonomi vara en förebild för Gotländsk idrott på elitnivå. Vår vision är att vi ska vara ett förstahandsval för unga duktiga ishockeyspelare som ännu inte är mogna för SHL eller Hockeyallsvenskan. Våra Gotländska ungdomar ska få en gedigen utbildning inom ishockey, men lika viktigt är att vi är med och formar ungdomarna till bra ambassadörer för idrotten och till bra medmänniskor.
Det slutgiltiga målet för alla marknadsföringsinsatser är självfallet välfyllda matcher och att fortsatt stärka Visby Romas position som ishockeyförening på Gotland. Detta åstadkommer vi genom att engagera deras målgrupper på deras villkor tillsammans med Visby Romas värderingar och visioner. Genom mätning och analys av insatser kan vi ta reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar vilket leder till att vi förstår marknaden och kan utveckla vårt content så att vi jobbar på sätt som ger resultat.
Ökad publiksiffra
Stärka varumärket
Nå ut till nya målgrupper
Bygga ett community
Tillsammans med Visby Roma har vi haft förmånen att arbeta med en omnikanalsmarknadsföring, vilket innebär att vi har kunnat nå ut till potentiella supportrar och koordinera våra insatser på flera olika plattformar. Detta innebär att vi har kunnat nå ut till ett mycket bredare målgruppsspann än om vi hade begränsat oss till att hantera annonseringen på en enskild kanal. Genom att vi hanterar så stor del av Visby Roma´s digitala närvaro har vi även kunnat försäkra oss om att marknadsföringen är enhetlig och följer samma strategi som både stärker varumärket och driver försäljning. Vi tror att just viljan att satsa och synas överallt, speciellt i en tid när framtiden för ishockeyn på Gotland är osäker, är en stor anledning till att de idag är så älskade och välbesökta av supportrar.
En viktigt aspekt av vår strategi har varit att lägga upp en tidsplan och anpassa marknadsföringsinsatserna efter deras säsong och fokusera budget, innehåll och insatser på kommande orter för att maximera synligheten och engagemanget på ett sätt som känns logiskt för publiken.